Webinar, Arbetsflöde i Lightroom, November/December 2017

Hela serien webinar samt bonusmaterial finns nu tillgängliga i butiken!

Endast 399 kr under första veckan!

Under många år jobbade jag med en skärm som inte var kalibrerad. Det fungerade hyfsat bra. Jag skrev sällan ut bilder och de gånger jag gjorde det så använde jag sällan några dyra papper och resultatet blev ok men långt ifrån speciellt bra.

En skärm som inte är kalibrerad är dock helt uteslutet för mig idag. I dagens avsnitt visar jag hur jag kalibrerar och varför du också bör göra det.

Prenumerera på Györffy Foto's nyhetsbrev

Ta del av nyheter, erbjudanden, källfiler och mycket annat!

Eftersom jag driver en printstudio där du som fotograf kan skicka in bilder för utskrift på fineart papper så måste – verkligen måste – jag ha en kalibrerad skärm. Det är liksom lite självklart… Men även om jag inte skrev ut andras bilder eller ens mina egna så vill jag veta att det jag ser på skärmen är “rätt”. Jag vill veta att himlen är exakt den nyansen av blått osv.

I dagens avsnitt så visar jag hur jag kalibrerar min skärm och hur det går till. Det är ganska svårt att på ett bra och pedagogiskt sätt förklara exakt hur det fungerar och jag ska ärligt säga att jag inte heller är helt insatt i alla detaljer. Min kollega på Moderskeppet – David Brohede – har en finfin kurs om detta. Är du medlem på Moderskeppet så hittar du kursen här.

Hur gör du? Brukar du kalibrera din skärm? Använder du också ColorMunki eller någon annan?

 

Hur och varför du bör kalibrera din skärm

Facebook Comments

Pin It on Pinterest

Share This
Om SSL-certifikat